onsdag 13. juni 2012

Prosjekt settekasse

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg, ble jeg inspirert av BlueBirdHeaven til å lage oppheng til ørepynt i en settekasse. Settekassa fant jeg på finn.no, til den nette sum av 200 kr. Et kupp! Den var ganske skitten, så første steg var å vaske den skikkelig. Det var lettere sagt enn gjort, og det verket i håndleddet i flere dager etterpå...!


Settekassa fikk seg en ordentlig skrubb med svamp og grønnsåpe.


Jeg hadde egentlig planer om å beise settekassa, men jeg hadde ikke fått kjøpt beis og hadde det litt travelt med å få den ferdig før jeg skulle på marked, så jeg droppet det. Neste steg var derfor å bore hull til øyeskruene. 




Og så var det "bare" å sette i skruer. Igjen lettere sagt enn gjort. Øyeskruene er bittesmå og rommene i settekassen ganske trange, så det var omtrent umulig å skru de inn for hånd. Jeg prøvde med en spiss tang, men det var veldig vanskelig å skru og samtidig klemme igjen tangen så den ikke slapp skruen. Da fikk jeg en god idé! Gummistrikk til å holde tangen sammen! Nå tenker dere sikkert "duh, det var jo helt innlysende...", men jeg var rimelig stolt over løsningen min! ;)


Tadaa!


Dermed kunne jeg sitte behagelig i sofaen og enkelt og greit skru i ørtenhundreogåttåførti små øyeskruer mens jeg så et par-tre episoder av QI.






Riktig så fint ble det!



Øyeskruer i alle rom, bortsett fra noen av de nederste som er reservert for ringer.


Settekassa virket litt tørr i tillegg til at den var litt lys etter min smak, så jeg satte den inn med møbelolje. Også en tidkrevende prosess på grunn av alle de små rommene (og øyeskruene...), men den ble veldig mye finere!


Ferdigoljet, og mye finere i fargen.


Neste steg var å få settekassa til å stå. Normalt ville jeg ha laget oppheng og hengt den på veggen, men siden jeg skulle ha den med på marked (og det neppe er så mange vegger på Drøbak torg) var det best om den kunne stå på et bord. I boden fant jeg et par tunge hylleknekter (kjøpt på Ikea for lenge siden), og de ble montert på baksiden. De var akkurat så tunge at settekassa står helt fint av seg selv. Og dermed var settekassa ferdig og klar til å fylles med øredobber!



Ferdig!


Og sånn så den ut da den var med meg på marked i Drøbak, full av ørepynt:






6 hyggelige kommentarer:

  1. Fiiine settekassa :-) Skulle ønske jeg var like kreativ...

    SvarSlett
  2. Hei kreativt altså, og den settekassen er virkelig et kupp :)

    SvarSlett
  3. Takk for det! Er kjempefornøyd selv. ;)

    SvarSlett
  4. Lekker!! Ser ut som du har fått tak i en helt ekte settekasse, og så bare 200 kr, da! Så fint du har satt den i stand til ørepynten! Litt av en jobb. Lykke til med markedene du skal på i sommer!
    Klem fra Torunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er nok ekte ja, ble brukt til fonten "Horley old style"! ;) Gjorde nesten litt vondt å bore i den, men jeg kjøpte den jo for å bruke til ørepynt så da måtte det til.

      Takk for det! :)

      Slett
  5. Jeg har jo tilogmed en gammel settekasse stående.... mumle, mumle.... må vel lage noen flere øredobber først? ;)
    Du er forresten veldig flink - og tålmodig!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Til toppen