fredag 18. mai 2012

Going legal - ansvarsmerke og stempel

Herved kan jeg lovlig selge smykker av edle metaller!

Jeg må innrømme at da jeg startet min lille smykkegesjeft, hadde jeg ingen anelse om alle lovene og reglene man må følge, særlig når det gjelder salg av edle metaller. Man er nemlig forpliktet til å stemple varer av sølv, gull og platina med både finhetsgrad (f.eks. 925 for sterling sølv) og eget ansvarsmerke (som skal være registrert hos Patentstyret) i henhold til edelmetalloven. Jeg handlet (eh, solgte) i god tro, og regnet med at det ikke var noe problem så lenge jeg forsikret meg om at det jeg solgte var ekte saker. Det var (og er) jo tross alt mange andre som gjør det samme! Men så er det jo en gang sånn at det ikke blir mer lovlig av at mange gjør det samme, så da jeg ble oppmerksom på disse reglene begynte jeg sporenstreks å designe meg en logo...



...og sendte søknad til Patentstyret om å få den registrert som ansvarsmerke.

Tadaa!


Da dette var godkjent bestilte jeg meg stempel, som endelig dumpet ned i postkassa mi for et par dager siden!




Er kjempefornøyd med stempelet, og anbefaler Buckeye Engraving hvis du skal bestille eget stempel! Bra service og bra priser! :) Jeg har også kjøpt et "925"-stempel (fås rimelig i flere butikker), og alle sølvsmykkene mine (som det er plass på) vil nå være stemplet med "925" og ansvarsmerket mitt. Det er litt verre med ørepynt og heklede ringer, ettersom det rett og slett ikke er plass til å stemple på dem... I følge edelmetalloven § 5 skal varer av edelt metall påføres finhetsstempel og ansvarsmerke "med mindre dette er praktisk umulig", så da går det vel kanskje greit(?). Jeg har i alle fall aldri sett små øredobber av edle metaller (kjøpt hos gullsmed) med ansvarsstempel på, kun finhetsstempel (det er tross alt mye mindre). Hvis noen vet noe mer om akkurat dette må de gjerne dele det i en kommentar under. :)



9 hyggelige kommentarer:

  1. Driver å sliter med å finne noen som kan lage stempel til meg også, med min logo på til bruk i gullsmedfag. (Skal sjekke ut Buckeye nå, takk).
    Det jeg gjør med noen smykker som ikke kan stemples, er at jeg sager ut en liten sirkel som det akkurat er plass til stemplene på, og fester denne på smykket i et øsken (ring).

    Da kan jeg lovlig selge det som sølv til kunden, også sier jeg at "hvis du vil ha den av, så fjerner jeg den for deg etter at du har kjøpt den". Dermed kan ikke DE selge det videre som sølv, men de vet det er sølv og jeg har ikke solgt det ulovlig. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for forslaget! Eneste problemet jeg ser med det er at poenget med å stemple med ansvarsmerket er at smykket skal kunne spores tilbake til selgeren, og det går jo ikke hvis man fjerner det før kjøperen får det. Såvidt jeg har skjønt er det også lovlig å selge uten ansvarsmerke når det er praktisk umulig å stemple, men tenkte jeg skulle sende en mail til edelmetallkontrollen for å høre hva de sier.

      Lykke til med å finne stempel! :)

      Slett
  2. Ja man lærer så lenge man lever. Flott logo, og lykke til ;-)

    SvarSlett
  3. Fine ansvarsmerket :-) Gleder meg til å få mitt snart jeg og!

    SvarSlett
  4. Husker du hvor mye ansvarsstemplet ditt kostet?

    SvarSlett
  5. Jeg betalte $85 (stempel) + $17 (frakt), pluss moms på totalen. Dette var i mars 2012, så det er mulig det har endret seg. Prisen kommer også litt an på stempelet (størrelse og hvor detaljert det er), jeg vil anbefale deg å sende en e-post der du forklarer hva du ønsker (helst med bilde av merket ditt), og så får du et pristilbud. Jeg sendte e-post til stamps@steelhandstamps.com og fikk svar på dagen, veldig hyggelig han jeg mailet med!

    I tillegg til selve stempelet kommer avgiften på 1000,- til Patentstyret.

    Lykke til! :)

    SvarSlett
  6. Takk, har laget meg et merke, men lurer på om jeg må sende ved godkjenningen fra patentstyret når stempel skal lages?

    SvarSlett
  7. Nei, de som lager stempelet har ingen ting med det å gjøre. Man trenger strengt tatt ikke et stempel heller for å merke varene med ansvarsmerke, man kan f.eks. gravere det. Man kan også kjøpe ferdige stempler (eller få laget egne) med ulike motiver for å bruke som dekor, så lenge det ikke kan forveksles med ansvarsstempel.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Til toppen